Magazyn Zmiany, styczeń/03
Justyna Przybylska
Przewodnicząca Sekcji Pracowników Sfery Budżetowej
Sekcja Pracowników Sfery Budżetowej to najmłodsza jednostka OZZPRC, która powstała 3 grudnia 2024 r. Zrzesza pracowników sądów, nauczycieli, pracowników Domów Pomocy Społecznej, a także pracowników Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wielu z nich wykonuje swoje obowiązki w tzw. „ruchu ciągłym”, 24 godziny na dobę, nie mając zapewnionego właściwego rozliczenia czasu pracy, stosownego wynagrodzenia zasadniczego ani dodatków. Przed nowopowstałą sekcją stoją zatem ważne wyzwania w tych obszarach. Naszym celem jest rozpoczęcie dialogu z rządem oraz, co równie ważne, otwarcie ogólnopolskiej debaty, która uświadomi Polakom, jak ważną rolę odgrywają urzędnicy w reprezentowanych przez nas instytucjach.
Trudności w prowadzeniu rozmów wynikają m.in. z różnych struktur organizacyjnych naszych zakładów. Na ich czele stoją prezesi sądów, dyrektorzy, osoby powoływane przez starostów lub podlegające wojewodom. Utrudnia to dialog oraz działania na rzecz jednolitych rozwiązań. W reprezentowanych przez nas branżach osoby wykonujące jednakową pracę często mają zupełnie różne warunki płacowe i organizacyjne. Jest to wysoce krzywdzące, a nawet naruszające zasadę równego traktowania; co ciekawe i bulwersujące jednocześnie, wszystko to dzieje się za wiedzą strony rządowej/samorządowej. W tym kontekście dążenie do jednolitości jest konieczne także z uwagi na prawa gwarantowane konstytucyjnie.
Pierwsze kroki w tym kierunku zamierzamy podjąć już w styczniu 2025 r., podczas komisji sejmowej, na której omawiana będzie sytuacja pracowników sądów, oraz działań WRDS województwa zachodniopomorskiego ws. tragicznej sytuacji pracowników DPS w Darskowie.
Sekcja Pracowników Sfery Budżetowej zrzesza również nauczycieli. W 2024 roku związki zawodowe odegrały kluczową rolę w inicjowaniu i wspieraniu zmian w polskim systemie oświaty. Nasze działania skupiały się na poprawie warunków pracy nauczycieli, ochronie ich praw oraz dostosowaniu systemu edukacji do potrzeb społecznych. Najważniejsze zmiany to:
- Przywrócenie wcześniejszych emerytur dla nauczycieli – dzięki presji związków zawodowych wprowadzono możliwość wcześniejszego przejścia na emeryturę
- Zmniejszenie zakresu podstawy programowej – postulaty o ograniczenie przeładowania programów doprowadziły do redukcji materiału o 20%, co umożliwia bardziej efektywną realizację zajęć
- Podniesienie standardów pracy nauczycieli – zabiegano o uregulowanie warunków zatrudnienia, w tym wynagrodzeń, oraz o dodatkowe środki na zajęcia rewalidacyjne i wspomagające
- Udział w kształtowaniu polityki integracji – wspierano działania na rzecz lepszej integracji dzieci z Ukrainy w polskim systemie edukacyjnym, zapewniając im odpowiednie wsparcie językowe i organizacyjne
- Zmiany w egzaminach zewnętrznych – dzięki negocjacjom wprowadzono rozwiązania wspierające nauczycieli, takie jak funkcje egzaminatorów-weryfikatorów, oraz dostosowano warunki egzaminacyjne dla uczniów z indywidualnymi potrzebami.