Magazyn Zmiany, wrzesień/04
“Rynek pracy w Polsce stoi na progu przełomowych zmian, a ich kołem zamachowym będą Zetki. Jak wynika z dostępnych analiz, w 2025 roku co piąty pracownik w Polsce będzie przedstawicielem tego pokolenia” – wynika z raportu Gen Zmiany rynku pracy platformy OLX.
O “Zetkach”, czyli osobach urodzonych po 1995 roku, krąży wiele niepochlebnych opinii; określa się ich mianem pokolenia płatków śniegu – bardzo wrażliwego i kruchego psychicznie, mówi się, że mają wygórowane oczekiwania finansowe i nie chcą się za bardzo przemęczać. Wreszcie – że ponad pracę cenią własny komfort i wolny czas. Tymczasem z raportu wyłania się zupełnie inny obraz. Opracowanie powstało na podstawie ankiet, do wypełniania których zachęcani byli zarówno pracownicy, jak i pracodawcy. Ci drudzy mówili m.in. że:
- Obecność Zetek w firmach przyczyniła się do opracowania konkretnych i transparentnych perspektyw awansu finansowego oraz siatki wynagrodzeń w firmach.
- Pracownicy pokolenia Zet wpłynęli na bardziej elastyczne podejście firmy do form świadczenia pracy.
- Zetki przyczyniły się do zmiany sposobu organizacji pracy oraz ustalania i komunikowania celów przez przełożonych.
Co mówiły “Zetki”?
- 60% uważa, że ich wynagrodzenie jest adekwatne do ich doświadczenia.
- 60% twierdzi, że w firmie uwzględniono ich preferencje dotyczące formy świadczenia pracy.
- Prawie 60% uznało, że przełożony traktuje ich po partnersku i stara się zrozumieć ich potrzeby.
Nie powinniśmy krytykować “Zetek”, tylko szukać z nimi porozumienia, a to możliwe jest dzięki skutecznej i otwartej komunikacji – tłumaczy Jolanta Święcicka, senior marketing specialist, odpowiedzialna za kampanię OLX Praca. Jak dodaje, rola przedstawicieli pokolenia Zet na rynku pracy z każdym rokiem będzie coraz istotniejsza. Znaczenie to będzie większe dzięki rosnącej w siłę reprezentacji Zetek, ale przede wszystkim dzięki zmianom, których oczekują one od firm. Dzisiaj te oczekiwania mogą budzić skrajne emocje i prowadzić do negatywnych ocen całego pokolenia. Ale jeśli dogłębnie je przeanalizujemy, to większość z nas doceni na przykład to, że wielu z przedstawicieli pokolenia Z przyczynia się do osiągnięcia równowagi między pracą i życiem prywatnym.
“Zetki” dużo częściej niż poprzednie pokolenia, identyfikują się z filozofią work-life-balance. Bardzo poważnie traktują kwestie zdrowia psychicznego – i w tym obszarze, jak wskazali, pracodawcy mają jeszcze wiele do zrobienia.
“Badania przeprowadzone wśród pracodawców wskazują, że młode pokolenie miało znaczący wpływ na rozszerzenie pakietu tego typu działań, ale 33% badanych Zetek przyznało, że w ich firmach brakuje tego typu programów” – czytamy w opracowaniu.
Lektura raportu to obowiązek dla każdego szefa czy menagera zarządzającego zespołem. Nasz raport to z jednej strony analiza obecnej sytuacji na rynku pracy, a z drugiej cenna wskazówka dla pracodawców, którzy już teraz rekrutują najmłodszych pracowników. Wielu z ich obawia się Zetek, ponieważ wyobrażenia o ich pracy opierają o funkcjonujące w opinii społecznej stereotypy. My zaś chcemy pokazać, że to kreatywne, świadome swojej wartości pokolenie, któremu będziemy zawdzięczali wiele pozytywnych zmian na rynku pracy” – mówi Artur Kołpowski z OLX.